Ahad, 23 Disember 2018

TAK SANGKA BEGINI JADINYA

TAK SANGKA BEGINI JADINYA



Hari tu selepas melahirkan anak badan saya rasa sangat lemah. Macam kain buruk lemah tu rasa letih sangat - sangat macam nak tergolek golek jatuh ke bawah disebabkan banyak sangat keluar darah waktu tu.



 Nak tak nak saya kena susukan anak sebab anak masa tu anak saya baru lahir dah kelaparan hari tu.

Tapi ni disebabkan oleh banyaknya keluar darah masa bersalin tu tapi nak tak nak saya tetap kena bangun jugak untuk susukan anak saya.

Anak saya baru lahir masa tu dah bunyi dah suara anak saya menangis nak susu. Nurse kejutkan saya untuk susukan anak sebab anak dah terlalu kelaparan.

Mungkin kalau saya terus tidur anak mungkin akan biru kan. Akan kebiru-biruan macam tu sebab dia menangis dengan sangat kuat.

Lepas tu saya susukan anak. Saya bangun jugak usaha jugak untuk susukan anak walaupun saya tak terdaya, saya rasa macam nak pengsan.

 Walaupun lembik, walau macam mana pun saya usaha untuk susukan anak. Sebab saya tahu dengan susukan anak saya boleh selesa, anak saya kenyang dan anak saya tak berlaparlah hari tu.

Tapi nak di jadikan cerita susu sikit. Anak rasa tak puas. Tak puas lagi. Ok tak pe mungkin sebab cara menyusu saya tak betul. Saya adjust lagi. Adjust lagi.

Haa dan akhirnya anak saya boleh menyusu dengan betullah. Biasalah tu mak pertama kali kan ok.

Lepas tu, lepas beberapa hari balik ke rumah anak saya masih lagi buat macam tu, mungkin saya lagi tak reti kot saya nak menyusukan anak dengan betul tapi saya terus usaha, tapi anak saya ni kuat sangatlah nak menyusu tu.

Biasa orang kata, anak yang baru lahir ni memang dia kuat menyusu sebabnya dia punya perut tu kecik jadi dia akan selalu menyusu.

Lepas sebulan berpantang, saya nampak anak saya asyik menyusu lagi, menyusu lagi tak kenyang kenyang. Saya pun rasa lemah, badan saya pun rasa letih , badan saya pun lembik.

Saya rasa tak dapat uruskan rumah tangga elok. Memang saya masih dalam pantang. Tapi diri sendiri saya pun saya tak boleh jaga elok sebab saya terlalu lemah.

So, dari situ. Saya rasa terlalu lemah tu sehingga saya rasa nak tidur je.. Rasa lemah macam kain buruk. Rasa lemah tu macam nak makan nasi pun tak bermaya, nak kunyah nak telan nasi tak bermaya.

Selalu saya minta tolong suami saya, emosi saya pun tak stabil, saya mula nak marah suami Saya selalu.




Lepas tu, Last sekali saya tak tahan. Saya tak tahan sangat sangat dah. Masa anak saya asyik kacau saya je nak menyusu saya pulak lemah, letih bersalin pulak tak habis lagi, penat lagi bersalin tu masih rasa lagi.

Begini rupanya rasa tiap kali ibu bersalin. Letih sangat sampai tak terkata. Lepas daripada itu saya teringat kakak saya.

Kakak saya ni dia jual Shaklee. Haa saya teringat kakak saya ni dia pernah offer kat saya untuk cuba makan Shaklee.

Saya pun bagitau kakak saya untuk saya ambik Shaklee.

Sampai je Shaklee saya terus bancuh ESP, Saya makan Ostematrix. Saya rasa segar. Saya rasa macam saya boleh buat kerja. Rasa tak habis pantang lagi.



Sebelum ni bukan main lagi letih, lembik macam kain buruk. Tapi sekarang, Ya Allah. Segarnya macam orang tak pantang pulok.

Haaa boleh pergi klinik gi mari gi mari dalam rumah. Boleh kemas rumah. Ok tak de masalah.

Haa jadi bila rasa gituh saya rasa segar macam happy saya tak de rasa nak marah suami saya. Saya tak de rasa nak marah anak saya. Saya tak de rasa murung. Saya tak de rasa nak menangis menangis.

Kalau sebelum ni meta meta rasa nak menangis. Meta meta rasa nak menangis. Stress. Meta meta nok marah, rasa nok tepik, rasa nok jerit.

Yang ni orang kata kalau tak boleh handle boleh jadi meroyan.

Lepas makan Shaklee rasa happy je, rasa macam bukan dalam pantang, rasa seronok je, badan sihat. Makan pun lalu, tak de rasa lembik macam kain buruk dah. Makan pun lalu. Rasa teratur doh.

Haa rasa macam tu. Hari tu, saya balik pantang kat rumah mak saya pulak kan beranak yang nombor 2. Ya Allah.... Mak saya nampak perubahan pada kulit saya nampak lain macam.



Nampak glowing, nampak macam orang tak pantang. Haissshh.... Saya ingatkan saya je syok sendiri kan. Rupanya orang lain pun nampak saya macam tu. Jadi betullah ni effects daripada yang saya makan set menyusu Shaklee ini.

Kepada kawan-kawan saya yang tengah sarat mengandung. Yang tengah menanti masa untuk melahirkan anak. Saya nasihatkan untuk kita utamakan kesihatan kita. Kita utamakan diri kita.

Biasanya bila kita nak bersalin, kita utamakan anak, baju anak, kelengkapan diri anak. Kita ni, diri kita nak bersalin biasa je kita pakai tak de ape-ape pun benda lain.

Tapi sebenarnya nutrisi diri kita ni sangat-sangat penting, sebab kalau kita tak cukup susu, kalau susu kita tak  pekat elok. Kalau badan kita tak sihat. Ia akan merundumkan mood dalam satu rumah.

Suami akan moody, anak pun akan bad mood, anak pun akan asyik suka menangis. Lepas tu, kita akan rasa lagi down lagi down lagi down.Masa tu lah akan rasa nak meroyan lah.



Sebabnya, sebab diri kita sendiri sebenarnya. Diri kita tak peduli pasal kesihatan diri kita iaitu nutrisi iaitu vitamin yang perlu untuk Ibu-ibu yang selepas bersalin.

Sebab itulah kalau saya, saya utamakan yang ini. Lepas anak nombor 2. Ada duit, tak de duit ke saya memang kena utamakan kesihatan saya.

Sebab kalau saya tak utamakan kesihatan saya. Saya utamakan kesihatan orang lain saje tanpa utamakan kesihatan saya, saya nak buat kerja rumah macam mana.

Saya asyik marah kan. Suami nak buat kerja pun susah kalau bini asyik mengamuk macam orang gila kan kat rumah. Anak pun stress. Anak pun asyik kena pukul.

Kalau kita sebagai ibu pun tak boleh jaga emosikan sebab kita terlalu penat. Bagi Saya set penyusunan Shaklee ini sangat awesome, sangat sangat best.


Sebab ia dah bantu diri saya. Saya yang terlalu yang terlalu penat yang rasa tak berjaya menyusukan anak namun akhirnya saya berjaya susukan anak sehingga 2 tahun yang sulung tu. 

Anak yang sulung perempuan, dah 2 Tahun 5 bulan dah sekarang. Nama Nur Syakirah.



Anak saya yang kedua pula lelaki, dah 1 tahun 3 bulan dah sekarang. Nama Muhammad Al-Fateh. 

Alhamdulillah kedua-dua anak saya ni sihat walafiat. 




So, ini adalah satu pengalaman yang sangat hebat buat saya, sebab saya rasa ia sangat berbaloi buat saya.

So, kawan-kawan. Boleh apa-apa, kawan-kawan boleh tanya saya. Nanti saya boleh bantu korang. Kita sama-sama bantu.



Itu saja sharing saya.

Ok bye.

Thank you korang😄😄😄

Kalau nak Set Penyusuan Shaklee, boleh hubungi saya ye🤗

#AdawiyahShaklee
#ShakleeKelantan

0115-6761461

Tiada ulasan:

Catat Ulasan